غزل تنهایی

اشعار شاعری بی تخلص

غزل تنهایی

اشعار شاعری بی تخلص

مشخصات بلاگ

من سیامک هستم. خودم رو شاعر نمیدونم. ولی هر از گاهی چیزهایی مینویسم و دوست دارم نظر شاعران و شعردوستان رو در مورد نوشته‌هام بدونم. خوشحال میشم منو از نظرات مفیدتون آگاه کنید.

بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

یه دوبیتی به سبک خیام

چهارشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۲، ۰۳:۴۶ ب.ظ

    ما ندانستیم از بهر چه هستیم      از برای چه در این دنیا نشستیم


ما جوابی بهر این پرسش نداریم       تا ابد، پرونده‌ی آن را ببستیم


   این شعر مربوط به زمانی میشه که در حال مطالعه رباعیات خیام بودم. اشعار خیام، یکی از زیباترین و جالبترین نمونه‌های شعر فارسی هست. هر چند بعضی معتقدند خیام شاعر و خیام ریاضیدان دو فرد متمایز بوده‌اند ولی به نظر میرسد خیام در عین حالیکه ریاضیدانی فوق‌العاده بوده، شاعری خوش ذوق هم بوده است. خیام معمولا در شعرهاش به پوچی دنیا و زودگذری اون اشاره میکنه. خیام در شعرهاش، خواننده رو به نوشیدن می و غنیمت دانستن حال و خوش گذرانی توصیه می‌کنه. شاید به همین خاطر هست که خیام معروفترین شاعر ایرانی در خارج از ایران به شمار میاد. البته در اشعاری که به خیام نسبت داده میشه اختلاف نظر فراوان هست و این امکان وجود داره که شعرهایی به دروغ به خیام نسبت داده شده باشه. شعر خیام خواننده رو به فکر وا میداره و باعث میشه در ذهن خواننده سوالاتی به وجود بیاد که قبلا وجود نداشتند. بعضی خیام رو کافر و بی دین دونستند و خوندن شعرهاش رو جایز ندونستند، ولی به نظر من سوالاتی که خیام در شعرهاش به ذهن خواننده‌ش القا می‌کنه میتونه باعث تفکری بشه که از صد سال عبادت برتر هست.

   در شعر بالا سخن از فلسفه‌ی آفرینش هست. در این شعر هرگز منظور این نیست آفرینش پوچ و بی‌دلیل هست. بلکه خواستم خواننده به این موضوع فکر کنه و از خودش بپرسه که واقعا برای چی به این دنیای خاکی پا گذاشته.

   البته این شعر نه رباعی هست و نه دوبیتی. منظورم از واژه‌ی دوبیتی که در عنوان این شعر نوشتم تنها اشاره به داشتن دو بیت هست و نه دوبیتی به معنای دقیق خودش.

نظرات  (۷)

 قشنگ بود
پاسخ:
ممنون از لطفتون.
سلام زیبا یودند و ارام...خوشحال میشم سمت ماهم بیان.
پاسخ:
ممنون از نظرتون... حتما سر میزنم.
  • اسما عیل (ساحل)
  • سلام.

    بسیار بسیار عالی.
    پاسخ:
    ممنون از لطفتون...

    سلام سیامک جان.

    دست مریزاد....زیباست. بهتر هم میشه اگه بیشتر سعی کنی از زبان روز بهره ببری. دم شما گرم

    پاسخ:
    سلام...ممنون...به لطف شما حتما بهتر میشه.
    مرسی از نظراتتون
    وبلاگ شمام عالیه
    شعراتون خیلی قشنگنم لذت بردم
    واقعا عالی بودن ارزوی موفقیت دارم براتون
    پاسخ:
    ممنون از نظر لطفتون.
    موفق و پیروز باشید.
    سلام دوست عزیز اولا وزن دوبیتی ها کمی سخته و این شعری که تونوشتی دو بیتی نیست.چون وزنش از دوبیتی پیروی نمی کند.
    پاسخ:
    سلام. بله دوست عزیز. این شعر به اون معنایی که کاربرد داره، دوبیتی نیست. البته تو ادامه مطلب خودم به این نکته اشاره کردم. منظورم از دوبیتی اینجا همون داشتم دو بیت هست. ممنون از حسن توجه و ریزبینی شما. خوشحالم که خوانندگان نکته سنجی مثل شما دارم.

    خیلی جالب بود مرسی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی